Englisch

Key for the global society

At our school, as in many schools in Hamburg, English is the first and most important foreign language that students learn. And the Gymnasium Finkenwerder offers many ways and possibilities to develop various individual skills in that fascinating subject.

In order to maintain the motivation to learn English that most students bring with them, we build on the English they have already learned at the elementary level, steadily progressing from everyday terms and phrases to a wider knowledge of English which enables students to acquire the vocabulary and grammar necessary to put their English to practical use. A language, especially English cannot be learned as an abstraction, it must be learned in context and used to communicate.

Balance of listening, reading, speaking, wiriting
Communication is a two-way street, so at Gymnasium Finkenwerder we take a balanced approach to language learning: receptive skills such as listening and reading are given the same attention as speaking and writing skills. Our goal is to enable students to become proficient enough to put their language knowledge to use in the real world, whether that means participating in our pen-friendship with a school in England, chatting with friends from foreign countries on the internet and enjoying a film in the original English, or later being able to read and understand technical English for their job, or communicate with foreign colleagues.

Quite simply, English proficiency is the key to participating in our global society. That is why we take great care to ensure that our students reach their potential in English by providing a so called Förderkurs for students who need extra help and encourage our students to participate in exchanges or take a year abroad. It is our hope that students will find English as exciting and useful as we teachers do!

Key Aspects:

Year 5: Topics: School life, family, hobbies. Language focus: Pronouns, present tenses, question forms, simple past.

Year 6: Topics: England, pets, shopping, travel. Language focus: adverbs, future tense, present perfect.

Year 7: Topics: London, school life in Britain. Language focus: Conditional verbs, present perfect progressive, relative clauses, review of tenses. writing emails and informal letters, giving Power Point presentations.

Year 8: Topics: Life in the USA, California, New York City. Language focus: indirect speech, relative clauses with and without relative particles, writing summaries.

Year 9: Topics: Australia, the world of work, life in the big city. Language focus: participle and infinitive constructions, sequence of tenses, describing people, describing and analyzing charts and graphs, writing a CV, writing formal letters.

Year 10: Topics: thinking about my future, getting involved in social issues, globalisation, the media, preparation for the written and oral exams. Language focus: integrating grammatical constructions into longer texts, writing summaries, essays and introduction to analysis.

S1: Intensive training for writing Abitur-relevant texts such as summary, analysis and comment. Post-Colonial English.

S2: Abitur topic I (2017: Literary Visions of the Future)

S3: Abitur topic II (2017: Culture Wars)

S4: Literature and culture: Shakespeare

Our English teachers: Frau Heinemann, Frau Bauer, Frau Niron, Frau Tawussi, Herr Voll, Frau Werner, Frau Willen

Schlüssel für die globale Gesellschaft

Englisch ist  wie an vielen Hamburger Schulen auch bei uns die erste und wichtigste Fremdsprache, die die Schüler/innen lernen. Und es gibt am Gymnasium Finkenwerder viele Wege und Möglichkeiten, die individuellen Fähigkeiten in diesem faszinierenden Fach weiterzuentwickeln.

Um die Motivation, die die meisten Schülerinnen und Schüler für den Englischunterricht mitbringen, beizubehalten, bauen wir auf dem Englisch der Grundschulen auf und führen es von Alltagsbegriffen und -sätzen bis zu breiteren Kenntnissen stetig fort. Damit können sich Schüler/innen das notwendige Vokabular und die erforderliche Grammatik so aneignen, um die Sprache praktisch anzuwenden – kontextspezifisch und kommunikationsorientiert.

Balance von hören, lesen, sprechen, schreiben
Kommunikation ist eine zweigleisige Angelegenheit. Deswegen nehmen wir am Gymnasium Finkenwerder eine ausgeglichene Annäherung an den Spracherwerb vor: Dem Hör- und Leseverstehen wird genauso viel Aufmerksamkeit geschenkt wie den Sprech- und Schreibfähigkeiten. Unser Ziel ist es, den Schüler/innen so viel Sprachkompetenz zu vermitteln, dass sie diese in der „wirklichen“ Welt nutzen können, sei es bei der Teilnahme an unserer Brieffreundschaft mit einer Schule in England, beim Chatten im Internet mit Freunden aus anderen Ländern oder um einen Film in der Originalsprache zu genießen. Auch sollten sie später die Fachsprache Job lesen und verstehen oder sich mit Kollegen aus anderen Ländern unterhalten können.

Englischkenntnisse sind der Schlüssel, um in unserer globalen Gesellschaft kommunizieren und teilhaben zu können. Darum legen wir sehr viel Wert darauf, dass unsere Schüler/innen die erforderlichen Leistungen im Fach Englisch erreichen. Hierfür bieten wir ihnen ggf. Förderkurse für spezielle Bedürfnisse an  und ermutigen sie, an Austauschprogrammen teilzunehmen oder ein Auslandsjahr zu machen. Wir hoffen, dass unsere Schüler/innen Englisch als genauso aufregend und nützlich empfinden wie wir Lehrer/innen es tun!

Schwerpunkte in den Jahrgängen:

Jg. 5: Themen: Schulleben, Familie, Hobbies – Sprache: Pronomen, Adjektive, Zeiten (Präsens, Vergangenheit)

Jg. 6: Themen: England, Tiere, Einkaufen, Reisen – Sprache: Adverbien, Futur, Perfekt, Vertiefung der Zeiten.

Jg. 7: Themen: London, Schulleben in England – Sprache: Konjunktiv, Verlaufsform Perfekt, Relativsätze, Wiederholung der Zeiten – Schreiben von E-Mails und informellen Briefen, Präsentieren mit PowerPoint.

Jg. 8: Themen: Leben in den USA, Kalifornien, New York City –  Sprache: Indirekte Rede, Relativsätze mit und ohne Relativpronomen,  Schreiben von Textzusammenfassungen.

Jg. 9: Themen: Australien, Arbeitswelt, Großstädte – Sprache: Gebrauch von Partizipien, Beschreibung von Graphen – Beschreibung persönlicher Eigenschaften, Schreiben von Lebenslauf und formalen Briefen.

Jg. 10: Themen: Das Leben nach der Schule, sich engagieren für soziale Themen, Globalisierung, die Medien. Vorbereitung auf die schriftliche Überprüfung – Sprache: Festigung und Einsatz der Zeiten und grammatischen Strukturen in längeren Texten – Einführung in die Textanalyse.

S1: Einführung in die Textarbeit: Schreiben von Zusammenfassungen, Textanalyse,  Erörterungen und Kreatives Schreiben. Post-Koloniales Englisch.

S2: Abiturthema I (2017: Literary Visions of the Future)

S3: Abiturthema II (2015: Culture Wars)

S4: Thema aus dem Bereich Literatur / Kunst z.B. Shakespeare

Unsere Englisch-Lehrkräfte: Frau Heinemann, Frau Bauer, Herr Groenwold, Frau Mehren, Frau Niron, Herr Reichardt, Frau Schneider, Herr Singh, Frau Werner